Header Ads

Linux lebih hebat dari Mac OSX - File System Support

Pernahkah anda menggunakan Mac OSX ? Jika pernah tentu sahaja anda pernah menjumpai fail ‘DS_Store’ dan ‘.Trashes’setiap kali anda menggunakan pendrive / thumbdrive.

Fail ‘DS_Store’ dan ‘.Trashes’ini adalah fail cache dan permission bagi sistem fail HFS+ yang digunakan Mac OSX. Ia diperlukan untuk merekod aktiviti-aktiviti penyalinan, pemadaman dan sebagainya. Namun ia juga menyebabkan sistem OSX perlu diselia setiap masa. Cache perlu dipadamkan dan permission fail perlu diubah. Walau pun OSX tidak memerlukan defrag seperti Windows namun, hal sebegini sebenarnya memenatkan.

Hebatnya sistem ext3/ext4 Linux adalah rekod-rekod sebegitu telah diuruskan diperingkat sistem fail lagi.  Dengan kata lain, Linux tidak memerlukan penyeliaan sistem fail daripada penggunanya. Teringat pula saya dengan 'timingback BMW' di mana ia tidak memerlukan servis dan tidak perlu ditukar dan mempunyai jaminan seumur hidup.

Cerita selanjutnya bole dibaca di openattitude.com

2 comments:

  1. salam,
    sy nak tanya sket.sy nak install ubuntu natty 11.04 atas beagle board.sy follow satu website ni http://elinux.org/BeagleBoardUbuntu
    sy noob lg dlm bab2 ni sbnrnya.kt website tu sy klik link https://wiki.ubuntu.com/ARM/OMAP
    pastu sy follow instruction dia.sy download image from http://cdimage.ubuntu.com/releases/11.04/
    file tu nama dia ubuntu-11.04-preinstalled-netbook-armel+omap.img.gz
    pastu da check md5sum ok.write atas SD card ok.pastu kua kan SD card dr computer masuk ke beagle board tu.bile sy on beagle board tu dia tak mau boot dr SD card tu.tu problemnya.ke file tu supposedly bkn yg tu.sy xfhm sbnr nya apa tu Pre-Installed OMAP/OMAP4 Images. sy just try n error.

    harap dapat dibantu.time kaseh.

    ReplyDelete
  2. Itu sebab console tu dia disabled. Kena bukak dulu. Cuba baca sini untuk cara nak buka console tu. https://wiki.ubuntu.com/ARM/BeagleEditBootscr

    ReplyDelete

Terima kasih.