Header Ads

Memasang OS pada Laptop Compaq Presario CQ40-627TU

PROMOSI  }  DAPATKAN LAPTOP HP / COMPAQ dengan HARGA MURAH!

Laptop Compaq Presario CQ40-627TU   =   RM  1689     di lelong.com.my / mudah.my : 1699 - 1799
+ 4GB RAM                                             =   RM  1854  

Dengan pembelian laptop ini, anda layak untuk kelas personal coaching Ubuntu selama 2 jam dengan bayaran RM50 sahaja. Harga biasa RM150. Anda akan diajar cara install, configure, guna dan maintain sistem Ubuntu anda.

* Tawaran ini HANYA SAH untuk pembeli sekitar Pasir Mas/Rantau Panjang/Tanah Merah/Kota Bharu sahaja. * Sah sehingga satu tarikh yang akan diumumkan kelak!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------



Salam semua,

Dua tiga hari ini saya sibuk membuat instalasi OS pada 3 laptop yang telah ditempah pelanggan. Laptop yang terjual semuanya dari model  HP Compaq Presario CQ40-627TU. Antara spesifikasi laptop berkenaan adalah :

Model : HP Compaq Presario CQ40-627TU Notebook/Laptop
Operating System : No OS
Display 14.1" TFT WXGA high definition widescreen LCD panel with BrightView Technology (resolution: 1280x800)
Processor Intel Pentium Dual Core T4400 CPU 2.2GHz, 800MHz, 1MB L2 Cache
Chipset Intel GL 40 Express Chipset
System Memory 2048MB 800MHz DDR2 RAM  * Max to 4GB
Hard Disk 320GB HDD 7200rpm
Graphics Intel Graphics Media Accelerator 4500M
Optical Drive DVD+/-RW Double Layer Drive with LightScribe
Bluetooth Yes
Wireless 802.11b/g
Modem High Speed 56K
Network Interface Integrated 10/100Mbps
Pointing Device 101 key compatible keyboard, Touch Pad with On/Off button and dedicated vertical Scroll Up/ Down pad
Webcam Yes
Card Reader 5-in-1 Integrated digital media reader slot
Audio Altec Lansing
Battery 6-Cell Li-ion - Up to 4 hours and 16 mins of battery life  * may vary depends on usage
I/O USB 2.0 Ports x3
VGA
RJ11
RJ-45
Headphone Out-Jack
Microphone In-Jack
Dimension 33.4 x 23.7 x 3.3 cm (min. height) / 4.0 cm (max. height)
Approx. Weight Approx. 2.3 KG

* Semua laptop telah saya upgradekan dengan tambahan 2GB RAM lagi, menjadikan maksima 4GB RAM.

Jadi, model ini didatangkan dengan FreeDOS sahaja. Oleh itu, seorang daripada pelanggan saya inginkan Ubuntu Linux 9.10 sebagai OS, manakala dua orang lagi pula masing-masing inginkan Windows 7 dan Windows XP sebagai OS laptop mereka.

1. Komputer yang pertama saya installkan dengan Ubuntu 9.10 melalui Pendrive 4GB saya. Seperti biasa, pemasangan berjalan lancar dengan masa pemasangan kurang 20 minit. Kemudian saya jalankan kemaskini dan memasang perisian-perisian yang telah diminta pelanggan. Semua itu berjaya dilakukan dalam masa 2 jam secara online. Untuk Ubuntu 9.10 semua perkakasan disokong sempurna secara automatik kecuali perkakasan wireless Broadcom di mana drivernya perlu diaktifkan secara manual kerana ia masih menggunakan driver proprietary (Bukan 100% percuma).

* Setelah melakukan kemaskini kedua, Ubuntu telah menggantikan kernel generic dengan kernel PAE yang menyokong RAM 4GB untuk pemproses 32bit secara automatik. Bagus! Nampaknya Ubuntu menyokong 4GB maksima RAM untuk komputer 32bit!

2. Komputer kedua pula saya installkan dengan Windows 7 Profesional. Pemasangannya juga lancar dan senang.  Pemasangan juga hanya memakan masa lebih kurang 20 minit sahaja. Semua perkakasan juga telah di sokong 100%. Kemudian saya memasang perisian-perisian lain seperti Office, Photoshop, Anti Virus, dan sebagainya yang memakan masa lebih kurang 6 jam secara online. Kemudian saya cuba gunakan option PAE untuk boot Windows supaya ia menyokong 4GB RAM, namun ia sia-sia sahaja! Setakat ini, Windows 7 hanya boleh support maksima 3GB RAM sahaja.

* Saya cuba menggunakan patch 4GB yang saya jumpai dari Internet, tetapi ia mengakibatkan BSOD - Ralat Skrin Biru dan windows gagal di boot.

3. Komputer terakhir, pelanggan mahukan Windows XP sebagai OSnya. Apabila saya masukkan CD Windows XP, hanya skrin hitam yang keluar dan dapat saya perhatikan tiada aktiviti hardisk berlaku! Oleh kerana Ubuntu dan Windows 7 berjaya boot install, maka saya menggunakan Ubuntu LiveCD (Pendrive) saya tadi untuk boot dan menggunakan perisian GParted (seperti fdisk dlm Windows; tapi dengan paparan cantik ) dan memformat semula hardisk laptop tersebut.

Kemudia saya cuba boot menggunakan CD windows XP tetapi masih tidak berjaya kerana ia memerlukan driver untuk Chipset Hardisk. Oleh yang demikian, satu-satu jalan yang mudah adalah dengan menginstall Windows 7.

Secara keseluruhan, saya rasa, pada awalnya  Ubuntu 9.10 dan Windows 7 sangat senang diinstall pada komputer ini kerana semua perkakasan telah disokong 100%. Walau pun begitu, lain pula selepas pemasangan OS selesai. Dengan Ubuntu, saya hanya perlukan maksima 2 jam untuk memuat-turun, memasang, memeriksa, menguji perisian-perisian serta mengemaskini sistem. Manakala dengan Windows  7, saya perlu habiskan masa 1/2 hari suntuk untuk menambah perisian-perisian yang diperlukan. Ini termasuklah, mencari, memuat-turun, memasang, menguji, mencari patch atau crack untuk men'jadikan' perisian itu "PERCUMA", dan mengemaskini sistem. Banyak masa saya dihabiskan dengan mencari perisian-perisian haram ini. Dengan Windows XP pula......hmm..... nampaknya laptop Presario CQ40 sudah diciptakan agar sukar dimasukkan WinXP...heh!

Kesimpulan:

Saya rasa, selepas ini, saya hanya mahu tolong installkan Ubuntu sahaja, dan sekiranya ada yang mahukan Windows 7, saya juga boleh tolong tapi jika Windows XP..hmm..

1 comment:

  1. Assalamualaikum, saya nak tanya andai nak upgrade laptop compaq q40-627tu ni hingga mid or max performance, apakah cadangan upgrade yang perlu dilakukan?

    ReplyDelete

Terima kasih.