Header Ads

'Chol-leik', Hidangan Istimewa Di Kelantan Selepas Solat Tarawih

'chol-leik' buah
'chol-leik kerae'
 'Chol-leik' adalah satu juadah yang biasa ditemui di gerai-gerai dan di rumah-rumah keluarga melayu di Kelantan pada bulan puasa. Biasanya ia dihidangkan sebagai santapan ringan selepas menjalankan solat tarawih.

'chol-leik mallah'
 Istimewa colek ini kerana ramuannya boleh terdiri daripada ayam goreng, peparu, perut lembu, udang, sotong, cucur, kerang dan sosej yang dicelup dengan tepung sebelum digoreng dan dimakan bersama kuah pencicah. Namanya juga berbeza-beza seperti 'chol-leik' perut, 'chol-leik kerae' dan 'chol-leik  mallah'.

Terdapat juga campuran buah-buahan yang dipotong kecil dan dimakan bersama pencicah yang diperbuat daripada gula melaka (nissae) dan cili yang dikenali sebagai 'chol-leik' buah.

Biasanya gerai-gerai berdekatan masjid dan di kampung-kampung mula menyajikan 'chol-leik' ini  selepas solat tarawih iaitu antara pukul 10 malam hingga 1 pagi. Aktiviti makan 'chol-leik' ini juga telah dikenali ramai sebagai suatu aktiviti santai bersama rakan dan keluarga selepas menunaikan solat tarawih.
'chol-leik perut'

No comments

Terima kasih.