Header Ads

Aplikasi gnome-Blog

Satu applet GNOME untuk memudahkan kita mengemaskini blog secara automatik melalui ubuntu tanpa perlu ke laman blog itu sendiri.


gnome-blog boleh mengemaskini blog-blog Blogger.com / Blogspot.com, Advogato.org, Movable Type, WordPress, LiveJournal.com and Pybloxsom.


Bagaimana install dalam ubuntu?


Buka terminal, taip


sudo apt-get install gnome-blog


atau buka Menu [Application][Add-Remove]


di kotak search taip


blog



Bagaimana menggunakannya?


Yang penting kena ada akaun dulu di laman blog tersebut.


Masukkan nama dan password, sebagai contoh, di blogger.com


username : mindaict@gmail.com


password : xxxxxxxxxx


kemudian klik search blog. Senarai blog anda akan dinyatakan, pilih blog yang anda nak update.


2 comments:

  1. Anda banyak sekali info tentang linux. Bolehkah sekiranya saya copy paste dalam website sy? www.mydungun.net ? atau sudikah kiranya saudara postkan info info tersebut pada site berkenaan?

    ReplyDelete
  2. Terima kasih. Tentu sahaja boleh. Semua maklumat dalam blog saya boleh saudara gunakan untuk MyDungun.net.

    Cuma saya minta saudara sertakan sekali url blog ini sebagai sumber dan insya-allah jika ada kesempatan saya mungkin boleh post ke dalam portal saudara.

    p/s: Saya menyokong perkongsian ilmu!

    ReplyDelete

Terima kasih.