Header Ads

Teknik Mengoogle

Kita menggunakan search engine untuk mencari maklumat. Betul.. tapi ramai tak tau cara yang paling hebat atas muka bumi nih untuk mendapatkan maklumat yang best.. software yang terkini, lagu mp3 dan crack/serial code

Walaupun bende ni illigel dari mata undang undang, mempelajarinya tidak la salah.. sbb untuk kegunaan persendirian ..lain la ko buat untung atas barang tersebut.. mmg kalau aku pun marah gile jual hasil kerja aku tanpa kebenaran aku ..hoho.. sendiri mau ingat la kawan..

Ramai antara komputer geek menyarankan penggunaan google untuk mencari tutorial dan sebagainya. Laman web seperti Googleityoumoron dan justfunckinggoogleit sudah cukup mengambarkan bahawa bertapa pentingnya google

Rahsia Google Terbongkar

Untuk mencari sesuatu dalam google, tidak perlu anda meletakkan satu ayat yang panjang, cukup sekadar keyword penting yang anda ingin cari

intitle:

contoh: intitle:"index of" "mp3"

yang ini kita nak carik by title .. so kalau kita tengok contoh kat atas tu .. biasanya memana laman web default atau laman yang hanya ada bahan bahan seperti file mp3 dan sebagainya ( tiada index.html ). kebiasaannya akan di tanda sebagai index of . ini bererti ( guna ayat bos aku ) apa bila kita buat carian menggunakan arahan seperti di atas, maka hasilannya akan keluar mana mana web server yang tak ada index.html tadi. ( apa aku merepek nih ).

inurl:

contoh: inurl:"webdesign"

yang ni plak, kita akan carik mengunakan arahan inurl.. dalam artikata, kita carik perkataan tersebut dalam URL, memana url yang ada perkataan tersebut, akan di paparkan.

intext:
contoh: intext:"webdesign"

yang ni plak, menggunakan arahan intext, kita akan search di dalam text .

filetype:
contoh: "hacking" filetype:chm

Ha.. bab nih best gile, biasanya google akan kenalpasti beberapa extension file antaranya pdf, doc, xlt dan bebarapa file lain. So berhati hati lah kalau nak linkkan file nih dalam website.

site:
contoh: site:rapidshare.de "oreilly"

google akan mencarik site yang dinyatakan sahaja.. so memana link yang mempunyai nama site tersebut akan di paparkan.

apa apa yang aku tulis dkt atas tu sebenarnye sebahagian jerk.. selebihnya ko carik buku Google Hack. dalam buku tu banyak benda yang dia ajar untuk buat advance googleing. mesti korang terfikir macam mana google bleh simpan bebende nih semua .. sebenarnye google menggunakan robot yang akan mencari semua data dari setiap webserver yang dimasuki dan disimpan sebagai cache. ia dipanggil google cache. ada teknik bagi mengelakkan daripada website kita dicache oleh google. Penggunaan google cache sebenarnye untuk speed up searching.

No comments

Terima kasih.